K tomuto článku ma priviedla skutočnosť, že Martin rozšíril ponuku absintového príslušenstva na Lepší Nálada o absintovú lyžičku Toulouse Lautrec http://www.lepsinalada.cz/344-absintova-lzicka-toulouse-lautrec/. Nakoľko som veľkým prívržencom umenia a v poslednej dobe
sa najviac zaujímam prave o umelcov z obdobia "Bella epoque", nemohla táto skutočnosť újsť mojej pozornosti, a tak som sa rozhodol niečo viac sa o tejto lyžičke dozvedieť. Tu je môj amatérsky preklad zo stránky The Virtual Absinthe Museum http://www.absinthemuseum.com/absinthe-antique/lautrec.html so zvoleným autora tohto článku - David Nathan-Maister, Oxygenee Ltd. Dwarf
Zberateľské absintové starožitnosti: Absintová lyžička "Toulouse Lautrec"Najdrahšie, ale aj najrozporuplnejšie zo všetkých absintových lyžičiek sú tzv. "Toulouse Lautrec" lyžičky - vraj navrhnuté a používané samotným legendárnym umelcom. Ich pravosť je témou ohnivých debát medzi zberateľmi.
Niekoľko úvah o "Toulouse Lautrec" lyžičkách:12 rovnakých lyžičiek s výrazným jedinečným art nouveau dizajnom a s umeleckým monogramom Toulouse Lautreca vyrezaným na špičke, údajne objavil pred približne desiatimi rokmi jeden plukovník na dôchodku spolu s litografiou od Toulouse Lautreca. Vysoko erudovaný zberateľ, ktorého rukami prešlo 12 lyžičiek prvý krát mal dokonalú reputáciu.
Lyžičky boli predmetom mnohých diskusií a polemík medzi absintovými zberateľmi. - sú to osobné abnsintové lyžičky Toulouse Lautreca, navrhnuté a označené samotným legendárnym umelcom a pijanom absintu?
Ide o vzácne umelecko-historické artefakty, alebo sú niečim iným, azda dokonca falzifikáty vyrobené so zámerom oklamať dôverčivých zberateľov?
Mal som príležitosť podrobne preštudovať dve z lyžičiek pod klenotnickou lupou a prezrel som si niekoľko fotografií ostatných, myslím si, že pravda leží niekde medzi týmito dvoma krajnosťami.
Tu sú dva hlavné činitele, ktoré prispievajú k debate o "Toulouse Lautrec" lyžičkách: 1. Poprvé súvislosť, že Toulouse Lautrec, relatívne bohatý šlachtic by si mal objednať výrobu svojich vlastných absintových lyžičiek skôr z mosadze, než zo striebra, a potom označiť ich svojim umeleckým monogramom, radšej než jeho rodovým erbom, vyzerá trochu nepravdepodobne. Bol známy v čase svojej smrti, a celosvetovo známy krátko potom. Zachovalo sa veľa z jeho osobných vecí, vrátane známej dutej výchádzkovej palice v ktorej si nosil dávku absintu, vystavená je v múzeu Toulouse Lautreca v Albi. Žiadne však nie sú označené jeho monogramom.
Dizajn lyžičiek, pre ktorý sú cenné nie je zvlášť charakteristický pre Lautrecovu prácu - točitá art nouveau mriežka na spodku lyžice skôr pripomína štýl Alfonsa Muchu alebo Henriho Privat-Livemonta.
Celkovo, niektorí zberatelia cítia, že lyžičky sú "až príliš dobré, aby to bola pravda" - ako nájdenie žiletky, ktorou si Van Gogh odrezal svoje ucho.
2. Podruhé fyzický dôkaz: Všetky lyžičky vyzerajú. že im chýba postriebrenie okolo monogramu na oboch stranách lyžičky. Toto je nezvyčajné opotrebovanie vzoru na absintovej lyžičke, a ťažko by vzniklo pri bežnom použití. Väčšinou býva opotrebovanie na absintových lyžičkách viditeľné na konci držadla, na vystúpenom záreze, ktorý sa opiera o sklo pohára, a niekedy na spodnej strane lyžice. Ak je opotrebovanie na špičke, je to len na konci, kde sa dotýka so sklom pohára.
Najpravdepodobnejšie vysvetlenie pre chýbajúce postriebrenie, ktoré chýba po okraji celého monogramu, je že samotný monogram bol zvlášť vyrazený do lyžíc, potom ako boli postriebrené - to muselo nevyhnutne poškodiť striebornú vrstvu na tom mieste. Pri prezeraní monogramu pod lupou, je ľahko viditeľné, že každý je trochu odlišný, a taktiež vidíme množstvo drobných odchyliek, kde spravil razič chybu, a následne ju opravil.
Pre mňa je to silný dôkaz, že lyžičky neboli skutočne navrhnuté a vyrobené špeciálne pre Toulouse Lautreca. Ak by si Lautrec lyžičky sám navrhol, monogram by bol určite súčasťou celkového dizajnu lisovaného dielu (alebo by bol prinajmenšom vyrazený pred postriebrením).
Samozrejme je možné, že Lautrec kúpil tucet práve vyrobených lyžičiek, a potom, ručne vyrazil svoj monogram do každej z nich (ťažký a namáhavý proces), miesto toho aby ho dal vyriť na ich držadlá, čo bolo obvyklé.
Ak by boli lyžičky práve z výroby, kde sú ostatné bez monogramu? Jeden by sa mohol domnievať, že takýto výrazný dizajn sa musel zachovať vo väčščom množstve exemplárov, doteraz sa žiadne nenašli (samozrejme toto samo o sebe nemusí nič dokazovať: iné neobyčajné dizajny, na myseľ mi prídu - "1900 Tour Eifell" a "Garnison Nancy" - sa taktiež zachovali vo veľmi malom množstve).
Na rozdiel od obrovského množstva absintových lyžičiek, "Lautrecove" lyžičky sú lisované, čo poukazuje na malú výrobu.
Spolu ma tieto argumenty doviedli k presvedčeniu, a po zvážení pravdepodobností, že lyžičky neboli špeciálne navrhnuté a vyrobené pre Toulouse Lautreca.
Aké je teda ich postavenie?Tu sú 3 možné vysvetlenia:
1. Lyžičky sú zámerne falzifikáty, vyrobené umelecky talentovaným remeselníkom, ktorý mohol okopírovať dizajn z knihy o art nouveau. Toto podľa mojej mienky nie je naozaj možné - dizajn je umelecky neobyčajne
vynikajúci, a "v ruke" lyžicky javia všetky známky veku.
2. Boli to pamätné veci alebo suveníry, možno vyrobené pre jeden z kabaretov, ktoré navštevoval, alebo až po Toulouse Lautrecovej smrti v roku 1901. Spomeňte si, že jeho sláva doslova vybuchla hneď v prvých rokoch po jeho smrti. (Aj keď toto vysvetlenie stále naozaj neobjasňuje, prečo bol monogram vyrazený neskôr, než by bol vložený hneď do prvotného návrhu.)
3. Sú to autentické absintové lyžičky, ktoré, boli neskôr niekym doplnené o monogram Toulouse Latreca. Verím, že toto je najpravdepodobnejšie vysvetlenie : mimoriadne vzácna a fascinacújúca sada lyžičiek,
"vylepšená" pokusom o zvýšenie jej hodnoty.
Žiadna z týchto troch možností nie je dokonale plná vhodných dôkazov. Akokoľvek cítim, že pravdepodobnosť 3. možnosti je ďaleko od prijateľného vysvetlenia, iba ak by bolo viac podobných lyžičiek, alebo by pomohlo nájdenie podstatných dokladov - obe sú však v tomto období nepravdepodobné - presné postavenie "Lautrecovych" lyžičiek zaiste ostane otázkou kontroverzných diskusií v dohľadnej budúcnosti.