Já mám NC450, ale má to svoje neduhy. Každý gramofon od Tesly z těch vyšších řad je slušný, ale za ty peníze, za který se to dneska prodává, se dá sehnat i lepší. NC450 má typický problém přenosu rušení od motoru do zvuku. Dá se to řešit úpravou, kdy se motor umístí na silentbloky nebo zavěsí na gumičky a zdroj se dá mimo gramec, ale to asi není pro každého. Je pravda, že u gramofonů se dá sáhnout dost vedle, v rámci jedné cenové hladiny se prodávají výborné i podprůměrné produkty, a to platí jak u nových, tak o to více u použitých přístrojů.
Za sebe bych doporučil gramofony Pro-ject pro jejich poměr kvality a ceny. Je to Rakouská firma, ale gramofony se vyrábí v ČR v Litovli, přesně v té fabrice, kde se vyráběly gramofony Tesla. První kusy gramofonů Pro-ject jsou velice podobné posledním kusům gramofonům Tesla
Co se týká kvality reprodukce LP, tak je to takové ošemetné. Záleží velice na konstrukci gramofonu, ramínka a jeho kompenzací, velice do toho vstupuje také kvalita přenosky. Nejkvalitnější MC přenosky se rozhodně nehodí pro každý gramofon a také už vyžadují dražší phono zesilovač, který MC umí a umí to dobře. Většina gramofonů má MM přenosku, i ty umožňují kvalitní přehrávání, jsou i méně náročné na phono zesilovač.
Druhá věc je kvalita záznamu, který je na LP. Když pominu to, že deska se nepatrně opotřebovává každým přehráním, tak slyšitelný rozdíl je hlavně v tom, že staré desky byly nahrány v analogovém studiu, zvuk neprošel digitální úpravou, nebyly na něm uplatněny prasárny v rámci
loudness war atp. Když si koupíte desku ze začátku 80. let a desku ze současné doby, na které by měl být ten samý hudební obsah, tak ten rozdíl ve zvuku tam bude a bude v neprospěch "moderní" "remasterované" a "vyčištěné" nahrávky. Takže pokud má mít vinyl opravdu smysl, tak buď pro staré desky a nebo pro nové, ale nahrané ve starém (analogovém) studiu, což je případ třeba některých britských maličkých studií a vydavatelství, která se zaměřují na alternativní styly jako je punk. V době kdy se velká studia zbavovala zastaralého analogového vybavení a přecházela na digital, od nich toto vybavení koupila poměrně výhodně malá studia zaměřená především na alternativu. Moderní nahrávka na vinylu která prošla digitálními úpravami bude mít taky jiný zvuk než z CD, ale to už je především práce RIAA a vlastností přenosky.
Pokud bych měl mít pár doporučení pro výběr gramofonu, je to složité, nejlépe je, když ten gramofon člověk může před koupí slyšet. U starších kusů se hodí, když má pořádný masivní talíř který pomáhá udržet konstantní otáčky, měl by mít antiskating, možnost kontroly otáček stroboskopem, pokud nemá automatickou korekci řízenou krystalem. Pokud by to měl být gramofon s náhonem directdrive (DD), tak by to chtělo nejprve slyšet nebo si přečíst nějaká fóra, protože u některých přímo hnaných gramofonů se přenášely vibrace motorku do talíře, z něj do desky a z ní na přenosku, takže to ve výsledku došlo až do reproduktorů. Ale ani řemínkový náhon není výhoda, jak dokazuje třeba i NC450, kterou mám já
Konkrétněji by se to už dalo probrat jedině na nějakém konkrétním kusu.