Změnit velikost textu


Odeslat nové témaOdeslat odpověď Stránka 5 z 13   [ Příspěvků: 126 ]
Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 09. čer 2013 11:38:40 
* Zkušený piják *
Uživatelský avatar

Registrován: úte 20. pro 2011 23:34:44
Příspěvky: 586
Prakticky se vším co jsi napsal, se dá souhlasit. Co se týká diskuse nad přenášenou šířkou pásma u zesilovačů, tak diskuse je vedená donekonečna o tom, co je a není potřeba. Určitě nejsem hájendista, takže pro mě platí určité fyzikální limity, vyplývající z fyziologie (nejen) lidského ucha. Co mohu potvrdit, je slyšet, když zesilovač končí na 30kHz (-3dB) a nebo na 150kHz (-3dB). Zvuk působí "jinak". Dá se to simulovat i na jednom kusu zesilovače, podle toho, jak ho zatluču. Samozřejmě to ale není o tom, že slyšíme do 150kHz, je to o tom, že do toho vstupuje několik jiných faktorů. Vzhledem k tomu, že nevládnu dozvukovkou a měřícím vybavením za miliony, tak můžu jen odhadovat proč, dokud to neuvidím odměřené, tak se můžu maximálně přiklánět k jedné nebo druhé teorii. Frekvence nad 20kHz jsou však zaznamenány i na některých nahrávkách, které se dají ve flacu sehnat. Kšeftují s tím mezi sebou hájenďáci. Na většině nahrávek, který mám doma já, se nic zajímavého dle spektráku (FFT) neděje někde od 18kHz. Ale je to i o tom, jakou hudbu a z jakých zdrojů skladuju...

Ještě se vrátím k tomu rozkmitání membrány na 100kHz. Ano, elektrodynamický reproduktor nerozkmitáš na 100kHz, ale lidi, kteří řeší na audiosystému přenos signálu o 100kHz, tak většinou mají peníze na měniče, které by případně byly ochotné, pracovat poměrně vysoko v řádu desítek kHz, možná i stovek (tuším že stařičký ARZ200 uměl jet do 80kHz). Otázkou pak spíš je, jestli to je přínosné v poslechu hudby. Takové vlastnosti mají elektrostatické reproduktory, které jsou asi vidět nejvíce z těch exotičtějších konstrukcí pohonu, a pak, jak jsi již zmínil, reproduktory na principu ionizace vzduchu, plasmové....

K té otázce přímo na mě, nevím, proč se mě ptáš, předpokládám, že jsem to někde zmínil, nicméně vědom si nejsem a příspěvky jsem zpětně nepročítal. Ale z toho, co jsi napsal, si myslím, že jsem tu asi psal něco o činiteli tlumení, neboli damping factoru (DF). Nevím, jestli jsem se tedy třeba jen špatně nevyjádřil, případně něco nezjednodušil za účelem snadnějšího pochopení, protože se tu do diskuse žádný odborník nezapojil, ale činitel tlumení je poměr odporu zátěže ku vnitřnímu odporu zařízení, v našem případě zesilovače. Správně bych měl mluvit o impedanci, nicméně zažitá pojmologie, krom toho, že je zlo, je taky železná košile :) A jde o to, že čím vyšší ten činitel tlumení je, tím lépe zesilovač "uřídí" nízké frekvence v blízkosti rezonanční frekvence elektrodynamického měniče, což se týká prakticky všech hlubokotónových reproduktorů. Jde hlavně o dobu, kdy se reproduktor začne chovat vlastně jako zdroj proudu. Samozřejmě do toho ale vstupuje spousta dalších prvků. Za prvé, měření DF u zesilovačů není standardizovaný, tudíž se každý výrobce ohání jiným číslem a za druhé, připojením reprobeden s komplikovanou a často i ne zcela vhodně navrženou pasivní výhybkou udělá své. V dnešní době silné negativní zpětné vazby se DF používá poměrně často jako jeden z parametrů pro porovnání kvality zesilovače "bajvoko" či podle papíru. Co je zaručeně slyšet je třeba porovnání zesilovače s DF 50 se zesilovačem s DF 150. Pokud má zesilovač nízké DF, dělá si reproduktor na nízké frekvenci prakticky co chce a to zase souvisí i s parametry samotného reproduktoru, jako je Bl, Mms, Cms, Kms... Dá se o tom hodně najít v literatuře i na netu, včetně matematickýho modelu.

Jinak co se týká hájenďáků, řekl bych, že už dávno je přešly zesilovače ve třídě A. Ono totiž ty jejich íbraparáty s bednama za mega maj jednu vlastnost většinou společnou a to je poměrně nízká citlivost reproduktoru. Tudíž potřebují poměrně dost výkonu odevzdaného zesilovačem. A tam s Ačkem narážej na limity a to v některých případech i limity jističů :D Takže se vymýšlej různý pseudoA třídy který se jako A chovaj jen občas a za určitých podmínek... no je to prostě napůl marketing a na půl hájend voodoo.

Nicméně audio je vděčným tématem pro flamewar, jak je vidět na mnoha českých i zahraničních fórech. Často se během let mění přístup veřejnosti k některým faktům nebo tezím. A inženýři a vývojáři stojí na obou stranách barikády, takže to není jen boj mezi "měřičema" a "hájendistama". Každý má argumenty pro svojí teorii, každýmu to hraje, každýmu jinak a každý má své přívržence. Mě osobně audio neživí, ba dokonce, ani v tom nějak nefrčím jako uživatel, reproduktory, gramofon i zesilovač mám ze 70.-80. a jsem spokojený, jdu svou cestou vysoké citlivosti, velkých ploch a nízkého výkonu :)


Nahoru
 OfflineProfil Poslat soukromou zprávu  
 
PříspěvekNapsal: stř 12. čer 2013 18:05:20 
Pokročilý absintista
Uživatelský avatar

Registrován: pát 07. led 2011 17:54:06
Příspěvky: 163
Bydliště: Tam kde lišky dávají dobrou noc
O flac vím, ale co jsem psal, tím jsem jen chtěl sdělit, že na CD a podobně (obzvlášť ne MP3) se spektrem širším než 20kHz nesetkají. Jinak je opravdu mnoho teorií o tom co vysoký frekvence v audiu vyvolávají, ale kolem a kolem mi to všechno stejně jen smrdí marketingem.

Co se těch basů týče, jak jsem se ptal, tak bylo to tak, jak jsi psal. Jen jsi to tam napsal zjednodušeněji a já se zeptal na doplňující info. Vůbec jsem neuvážil rezonance. Přeci jen ta dolní propusť bude asi chtít docela velkou kapacitu a samotnej basák bude mít i slušnou indukčnost. Co se názvosloví týče. Nejsem nijak zvlášť zkušenej v oblasti audio. Spíše ve své odbornosti elektro a tak jsem spíš zvyklý na elektro názvosloví, ale samosebou i tvýmu způsobu vyjádření rozumím a určitě tě nebudu kamenovat za používání odporu místo impedance, když je každému jasný, že elektromagnet asi nebude mít jen činný odpor. :D Jinak zajímavé informace. Nastudovat se toho sice dá z internetu mnoho, ale člověk nejprve musí konkrétněji vědět co hledat. Proto jsem vděčnej za každou novou informaci. Kvalitu zesilovače bych podle DF nikdy neporovnával, ale myslel sem, že jeho jedinej vliv je ta vlastnost, že se méně výkonu ztratí přímo v zesilovači a více v samotném reproduktoru. Tolik se nezahřívá zesilovač. Nevěděl jsem, že má i vliv na tohle.

Obecně asi moc informace ale na internetu hledat nebudu. Několikrát jsem to zkoušel a většinou mě přešla chuť. Spíše se zkusím zastavit do Národní Technické Knihovny. Přeci jen, když člověk chce vyhledat vyhlášku v celém znění o Hi-Fi a všude ho bombardují jen tím, jakou odchylku od rotace může mít magnetofon, ale aby řekli jaké vstupní napětí maximálně a minimálně očekávat při návrhu zesilovače od různých přehrávačů, to prostě nemůžu najít.

Jinak k marketingu. Vůbec ho neřeším, jen vím jaký zhovadilosti jsou schopní napsat. 120W zesilovač o rozměrech 20x20 ale samosebou jen špičkově, ale kdo tomu nerozumí... :D Prostě je to celý postavený jen na lidské nevědomosti. Jako sluchátka za haldy tisíc a lidi s nima poslouchají hudbu z mp3 a mobilů. To je jako koupit kilo kaviáru namazat na jednu jednohubku a zbytek spláchnout do záchodu. :-D

K předchozímu. Samosebou i zesík 120W (nevím jaká je zkratka, ale sinusově, trvale) o váze okolo půl kila a malých rozměrech existuje. Technologie spínaných zdrojů je vcelku super. Ale samosebou záleží hodně i na návrhu takového zdroje, jako u všeho. Přeci jen u něj nebude tak lehké odfiltrovat rušení z toho zdroje. Ale jinak nemám žádný zkušenosti se zesíky ve třídách D H a tak podobně, takže nemůžu posoudit.

Každopádně pro domácí poslech hravě stačí 2x20W a stejně by vás sousedi umlátili lopatou, kdybyste to pouštěli více jak na polovinu. Podle mě nezáleží tolik na výkonu, jako na samotné konstrukci, která dělá kvalitu zvuku. Jsem zastánce kvality nad kvantitou. HighEnd je pro mě španělská vesnice, ale musím uznat, že jejich návrhy, technologie a řešení obecných problémů jinými cestami, mě fascinuje. Ani ne tak zesíky, ale spíše právě ty alternativní způsoby řešení měničů. Ty plazmový bych fakt chtěl mít. :-D Ale taky bych si o nich rád něco přečetl, ale nepodařilo se mi o tom nic najít. Jen to krátký sdělení u fotky z Mnichova. :sad

Jinak mimochodem konečně sem úspěšně ukončil další zkouškové a začínám se svým koníčkem návrháře. První projekt je malý zesilovač ke sluchátkům na Li-Pol 3.7V baterii s maximálním sin výkonem 1W a regulací bass a treble. Uvidíme, jak se bude dařit. Hlavně ještě musím pořešit koncepci. Moc nevěřím, že předzesík v A budu schopnej fungovat s pracovním bodem v 1.5 V a jelikož o tom značně pochybuji musím vymyslet, jestli použít násobič napětí (jestli by s tím vůbec byl schopnej koexistovat) a nebo se to pokusit postavit přímo celé v AB. No prostě budu mít zase nějakou tu zábavičku na dlouhé večery. :drink

_________________
Pamatujte:Cogito ergo sum.To vám nikdo nevezme tak nebuďte jen články v řetězu, jen členy stáda,only bricks in the wall,jen beztvará masa.Každý jedinec je jedinečný tak se nenechte pomlít v tom obřím mlýnku na maso do kterého nás ti nahoře chtějí nacpat.


Nahoru
 OfflineProfil Poslat soukromou zprávu  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13. čer 2013 1:15:17 
* Zkušený piják *
Uživatelský avatar

Registrován: úte 20. pro 2011 23:34:44
Příspěvky: 586
Co se týká hledání zdrojů na internetu, tam to vůbec nemá cenu hledat v českých vodách. To jsou jen dohady... Já jelikož znám ty lidi, co se v tom pohybují z pohledu návrhářů a konstruktérů, tak vím koho se zeptat, když mi něco není jasné, ale jinak to nemá moc cenu. Na internetu je ale spousta přednášek a literatury od lidí, co stály za některýma dnes již standardizovanejma záležitostma v audiu. Například se můžeš dočíst o celosymetrické filozofii návrhu zesilovače či o TS parametrech přímo od pánů Thiele a Small, případně si dohledat další autory, které rozšířily jejich teorii. Já se třeba poslední dobou jen tak pro zábavu zabývám staršími laboratorními přístroji Tektronix, něco jsem si koupil, rozebral, stáhl návod, postahoval teorii a obdivuju nápady těch inženýrů. To jsou věci, co knihovny většinou nemají.

K zesilovačům ve třídě D se toho dá taky napsat mnoho. Jeden známý z VUT se věnuje návrhu D zesilovačů, v létě by měl přijet a mělo by proběhnout měření a poslech. Docela se těším. Dčka se běžně používají pro velké výkony v PA oblasti, ale domácí Dčko je ochotno dodat 100-500W z minima součástek a s minimálními nároky na prostor. Zajímá mě především porovnání takového řešení s řešením typu DPA, případně komerční produkce vyšších cenových hladin.

Co se týká toho umlácení sousedovic lopatou při zesiku o výkonu 2x20W, tak to není tak úplně pravda. Výkon zesilovače popisuje jen jednu stranu, na druhé straně jsou ale reprobedny a ty mívají různou citlivost. Ty moje vintage bedničky s 15" basákama, který mám doma, mají citlovost přes 100 dB/W/m. Takže mi stačí bohatě výkon v řádu jednotek wattů. Hůře je na tom ten, kdo má doma reproduktory s citlivostí třeba kolem 82 dB/W/m.
Navíc je třeba uvažovat dynamiku nahrávky. Ta se samozřejmě netýká MP3 a bohužel příliš ani CD, vzhledem k loudness war... Ale já rád poslouchám na vinylu nebo právě z flacu a tam je ta dynamika skladby poměrně velká, například u vážné hudby nebo libovolné akustické. Pokud si chci užít zážitek z té dynamiky a nechci, aby mi špičky hnaly zesilovač do limitace, tak musím mít výkonovou rezervu na zesilovači.


Nahoru
 OfflineProfil Poslat soukromou zprávu  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13. čer 2013 9:41:44 
Pokročilý absintista
Uživatelský avatar

Registrován: pát 07. led 2011 17:54:06
Příspěvky: 163
Bydliště: Tam kde lišky dávají dobrou noc
To je vcelku jasný, že právě u výkonu je potřeba trošku větší rezerva právě kvůli tomu, jak se chová ve svých limitech. Já mám doma repro co ručně stavěl můj otec tak před 25 lety a jsou to rozhodně nejlepší repráky, co jsem kdy doma měl a že sem jich pár prostřídal, ale protože jsem se nějak víc o hudbu a audio začal zajímat teprve před pár lety, tak to vždycky byly nějaký počítačový repro. Dřív jsem měl 5.1 od genius a i když hudba ze začátku nebyla špatná(asi proto, že jsem nic jiného lepšího předtím neslyšel) tak to později šlo stejně všechno do háje. Tandemové potenciometry se vychodily, zesíky pro zadní repro odešly. No prostě hrůza a děs. Jinak k těm mým reprákům. Používám k nim nic moc zesík. Koupil sem na aukru asi za 1200 nějakej Skytronic 2x20W. Fakt bych chtěl něco mnohem lepšího, ale i tohle je na domácí poslech docela postačující. Samosebou bych to chtěl vylepšit, ale to jen tak brzo nebude, taky hlavně proto, že bych si chtěl začít dělat ozvučení kompletně sám a to bude trvat, než se něco líp naučím a udělám.

Jinak pak dej vědět jakej máš pocit z těch D zesíků. to by mě opravdu zajímalo. Vím, že jsou schopný dodat velký výkony s malými rozměry a hlavně malou váhou. Přeci jen toroidní trafo na 300VA není úplně muší váha a k tomu celej ten usměrňovací a stabilizační obvod pro takovej výkon... Ale fakt jsem nikdy neslyšel pořádně nic o té kvalitě zvuku a zajímalo by mě, jak velkej je problém odrušit ty vysoký frekvence, který tam vznikají při spínání toho zdroje.

Jinak k tomu zjednodušování. Je mi více než jasné, že nezáleží jen na výkonu zesilovače ale na všem jako na celku. Vždy, když mluvím o něčem takhle konkrétně, například o zesilovači 2x20W a říkám, že na domácí poslech je víc než dostatečnej, tak tím myslím, za předpokladu téměř ideálního zbytku řetězce.

No nic nažhavím PSpice a budu si hrát. Musím se s tím softem nejdřív pořádně naučit. Složitej jak křížovka ve Vlastě. :lol:

_________________
Pamatujte:Cogito ergo sum.To vám nikdo nevezme tak nebuďte jen články v řetězu, jen členy stáda,only bricks in the wall,jen beztvará masa.Každý jedinec je jedinečný tak se nenechte pomlít v tom obřím mlýnku na maso do kterého nás ti nahoře chtějí nacpat.


Nahoru
 OfflineProfil Poslat soukromou zprávu  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13. čer 2013 13:41:26 
* Zkušený piják *
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 13. srp 2009 11:16:26
Příspěvky: 989
Bydliště: Praha
Jen bych podotkl, že ne každá sluchátka, bedny apod. jsou vhodné pro všechny hudební styly. Spousta věcí, které např. hrají velmi slušně elektroniku, moc nefungují na kytary a obráceně.

Ad. sluchátka. Pokud někdo shání něco uzavřeného do litru, doporučuju vyzkoušet vyšší modely od korejské firmy Cresyn. Za ty prachy to hraje parádně.


Nahoru
 OfflineProfil Poslat soukromou zprávu  
 
PříspěvekNapsal: pát 14. čer 2013 18:49:21 
* Zkušený piják *
Uživatelský avatar

Registrován: úte 20. pro 2011 23:34:44
Příspěvky: 586
To máš pravdu. Pokud se nebudeme bavit o pure high-end analytickém referenčním řešení, tak si vždy ten zesilovač a bedny něco přidají. Já poslouchám hodně akustický žánry, keltskou hudbu, klasiku, punk, pagan metal.... A pro tyhle účely jsou nevhodný malý měniče s malou plochou membrány. Hodí se taky zesilovač se slušnou výkonovou rezervou. Proto mám doma právě cca 150l bedny a na basech 15" ze 70. let, určenej pro PA aplikace. Membrána je lehká, pevná, velká a rychlá. A pak kopák zní skutečně jako kopák :) Čím víc plandající membrána, tím větší požadavek na vyšší DF zesilovače, takže by se cesta, kterou jsem šel já, jevila ideálně, ale není tomu tak, elektronika na tom zní jinak, než jak by měla, takový repro nejde příliš nízko, pokud není vyloženě v sub-bass konstrukci, má malou výchylku, takže některý elektronický duc bum styly by urvaly membránu. A takovej ten kravál ala schranz, to na tom zní jako když padá lešení.

Ještě k těm Dčkům. To porovnání bude hodně o tom, jak si stojí naměřené parametry vs. pocit z poslechu. Co se týká PA zesilovačů ve třídě D, tam jsem žádnej defekt při jejich nasazení nezaznamenal, ale při použití velmi jednoduché D konstrukce pro domácí poslech může být vše jinak a už se na to těším.


Nahoru
 OfflineProfil Poslat soukromou zprávu  
 
PříspěvekNapsal: sob 15. čer 2013 10:38:33 
*** Absinthe guru ***
Uživatelský avatar

Registrován: úte 14. dub 2009 17:43:39
Příspěvky: 1318
Tak jsem testoval a testoval - projel sem mraky sluchátek a nakonec mi podle všeho nejlíp vyšly tyhle dvě varianty - je to sice o malinko víc než sem si představoval ale snad to vydrží co vy na to? :

http://www.alza.cz/koss-ur-55-dozivotni ... slusenstvi

http://www.alza.cz/sennheiser-hd-215-ii-d238174.htm

teoreticky řeším jen hezčí design - Sennheiser vs doživotní záruka u Koss


Nahoru
 OfflineProfil Poslat soukromou zprávu  
 
PříspěvekNapsal: sob 15. čer 2013 17:47:49 
* Zkušený piják *
Uživatelský avatar

Registrován: úte 20. pro 2011 23:34:44
Příspěvky: 586
Vyber si jen podle toho, jak Ti který hrajou. Stejně určitě hrát nebudou. Doživotní záruku u Koss ber s rezervou, není úplná sranda, uplatnit jí. Někdy po zaplacení manipulačního poplatku hned měnili kus za kus, jindy s tím byly tahanice, asi podle toho, jakou reklamační metodiku vydal nějákej menedžr.

Ty Senny znám a jejich zvuk se mně osobně nelíbí. Je to poplatné ceně, vždycky to bude kompromis, ale zrovna u těchto to odnesl přednes trochu víc na můj vkus, střední pásmo podle mě pokles, zatímco basy hrb. Na elektronickou hudbu a hry asi bez problémů. To, že mi nebyly pohodlný pro delší poslech nezmiňuju, každej máme makovici jinou.

Každopádně, ať už vybereš kterýkoliv, tak ať slouží!


Nahoru
 OfflineProfil Poslat soukromou zprávu  
 
PříspěvekNapsal: sob 15. čer 2013 22:33:35 
Vymývač
Uživatelský avatar

Registrován: úte 14. dub 2009 16:32:07
Příspěvky: 1233
Bydliště: czech republic
Já mám tu předchozí verzi (bez tý II) a nějakou přebasovanost jsem nevypozoroval, ba naopak, docela dlouho si člověk musel zvykat na absenci zvýrazněných basů. Osobně mi projev přijde docela vyrovnaný. Samozřejmě to je poplatné tomu, že to necpu do nějakých hitech zařízení, leda ntb/PC zvukovka...

_________________
"Warrior struggling / to remain relevant / warrior struggling / to remain consequential.
Cry aloud / bold and proud / of where I've been / but here I am / where I end."


Nahoru
 OfflineProfil Poslat soukromou zprávu  
 
PříspěvekNapsal: ned 16. čer 2013 11:04:54 
* Zkušený piják *
Uživatelský avatar

Registrován: úte 20. pro 2011 23:34:44
Příspěvky: 586
Slovi, ono to může být přesně tak jak říkáš. Téměř všechna levná sluchátka, a Koss se svýma špuntama Plug to vede, jsou přebasovaná a ty Senny jsou to lepší z tohoto segmentu trhu, nicméně jistej hrb na charakteristice jsem slyšel. Navíc já zase neslyšel první verzi, takže rozdíl tam může bejt taky velkej. Osobně považuju spíš Koss za značku, která si zlepšuje prodejnost zvýrazněním hlubokých tónů, neb asi většina lidí kupujících sluchátka, ať již vědomě nebo nevědomě, vybírá dle tohoto parametru. Což souvisí s poslouchaným žánrem, ale taky tím, co má dotyčnej už naposloucháno, co mu příjde přirozený a tedy správný...


Nahoru
 OfflineProfil Poslat soukromou zprávu  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové témaOdeslat odpověď Stránka 5 z 13   [ Příspěvků: 126 ]
Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Další


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 53 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  


Powered by Absinthe.cz & Lepší nálada © 2009 Absinthe Mafia