ono už je to posunutý úplně někam jinam, než na úroveň diskuse nad legalitou a ilegalitou stahování. Jde o to, že současný výklady de facto mluví o možnosti, prohrabovat Ti na hranicích při kontrolách bez jakýhokoliv podezření Tvůj notebook, přehrávač či mobil, jestli se tam náhodou neskrývá nějaké ilegálně nabyté autorsky chráněné dílo. Další věc je, že prakticky popírají legální možnost vytvoření jakékoliv kopie mnou legálně nabytého autorského díla. Stejně tak protesty, které se celosvětově rozběhly, nejdou především po tom, že byl uzavřen server s nelegálním obsahem, ale po tom, že americké úřady nechaly americkou složkou zavřít občana jiné země na území jiné země. Zároveň jde o to, že bez verdiktu soudu mají být smazány fileservery megauploadu, ačkoliv spousta lidí ho využívala (tak jako třeba já uloz.to) pro nahrávání privátních a zcela legálních souborů, jako jsou fotky či dokumenty, případně produkty vlastního vývoje. A ty lidi si za ty účty velmi často platili. Vtipný na tom je, že dneska je vývoj hnán právě do cloud computingu a pak postihnou jeden z prvků tohoto systému - fileserver, a ještě popírají ten argument, že to vůbec někdo tak využívá a hájí se tím, že to slouží pouze pro nelegální činnost, tedy sdílení nelegálního obsahu.
A s tou krádeží je to taky dost na diskusi. Respektive, za současnýho stavu dobrá, řekněme, že stažení si alba nějaký uhekaný popový kozy je krádež, tedy morální problém a problém střetu se zákonem, ale jak morální jsou současný ceny, jak morální je přístup spolků jako je OSA... Vzhledem k tomu, že se kvalita záznamu na dnešní nosiče rapidně snižuje (hlavně co masteringu, dynamiky), tak nevidím jediný důvod, vyhazovat peníze za takto špatně odvedenou práci. To je opravdu hodno jen onoho stažení z netu, ať už v jakémkoliv formátu. A to pro všechny žánry napříč, sebelepší hudebník nahraje sebelepší album a v 95% mu to zmrvěj ve fázi přenosu na médium vhodné pro distribuci. Proto, když dnes kupuju nosič, je to 20-30 let stará vinylová deska. To je ta naše slavná digitalizace, kdyby to někoho zajímalo, je tato problematika známá jako loudness war. A to je jen jediný pohled.
V neposlední řadě nakonec tyto represe budou stejně bezzubé, jelikož každý si i nadále najde zdroje, kde sehnat to, co shání a co se týká prolejzání elektronických zařízení, odnesou to ti nejméně zkušení uživatelé, protože já si jednoduše zahesluju a skryju jednu partition disku TrueCryptem a bude...
Jediná cesta, jak řešit jejich problém s tím, že lidi stahují, je ten, že se zvýší kvalita distribuovaných nosičů a záznamů na nich a druhák se sníží cena a zároveň se využije potenciál internetu k prodeji nebo ke streamovanému přehrávání na základě předplatného na nějaký čas či za nějaké kvantum přehraného materiálu. Mluvím především o hudbě, ale u filmů je to to samé v bleděmodrém.
A to podotýkám, že nejsem žádný stahovač, pokud stahuju hudbu z netu, tak proto, že požadované album je u nás nesehnatelné, což je ovšem značná část toho, co poslouchám. A když už kupuju, tak vinyly. Staženy mám spíš starší filmy, které se u nás opět nedají sehnat a když tak z druhé ruky, na zajímavé novinky jdu do kina.
|