Stránka 2 z 13

Re: Hi-Fi aneb kvalitní poslech ke kvalitnímu pití

Napsal: čtv 23. úno 2012 20:55:06
od goxx
Adigal píše:
tombik píše: Adigal: Pokud ty prvni zminene priznaky nejsou tak vyznamne, tak doporucim vyhlednout na Aukru nejake pekne reproduktory od tesly a vintage receiver z japonska. Delavalo se to driv kvalitneji a nejaka vyssi rada obojiho ti za investici pár tisíc bude hrát jako dnesni vyrobky za par desitek tisic ;)
No nejhorší je u mě ta negramotnost v těchto technologiích. Sice mám vystudovaný FEL, ale o elektrotechnice a zvukotechnice nevím nic a nerozumím tomu. Což je pro mě problém, jelikož si tak nemůžu dovolit sestavit nic sám. Se svým fetišem to budu muset nejprve pořádně nastudovat, abych vůbec věděl k čemu je zesilovač dobrý a proč kvůli dvěma reproduktorům k poslechu hudby vlastně potřebuji tolik věci navíc :/

no, nic si z toho nedělej, všechno je iluze. Ucho. Některé ucho (většina) toho moc neslyší. http://cs.wikipedia.org/wiki/Zvuk takže různé výkony k ho..v..nu jsou.
... ale pravý absinthe... to je...

Re: Hi-Fi aneb kvalitní poslech ke kvalitnímu pití

Napsal: čtv 23. úno 2012 21:27:25
od Froggg
Tak co se týká toho, co ucho slyší a neslyší, tak to nesouvisí s výkonem, ale s frekvenčním rozsahem. A tam je pravda, že slyšíme v ideálním případě zhruba od těch 16 Hz do 20 kHz. Nicméně existuje něco, jako jsou vyšší harmonické (alikvoty), ty určují barvu tónu, jinak by nám různé nástroje, hrající stejný tón zněly stejně. Proto je dobré mít zesilovač s vyšším frekvenčním rozsahem a také takový, který dokáže přenášet vyšší frekvence stále dostatečně efektivně. Další rozdíl je v lichých a sudých harmonických, důkazem toho, že je člověk vnímá, může být například rozpoznání rozdílu mezi zvukem elektronkového a tranzistorového zesilovače. Elektronkový zesilovač se totiž projevuje především na sudých harmonických a ty znějí lidskému uchu jaksi kulatěji, plněji... těžko se to popisuje, chce to slyšet. Takže proto se hodí zesilovač a reprosoustavy s širším přenosovým pásmem, vyšší harmonické totiž vnímáme. Co je ale další věc, zesilovač na hranicích svých možností zkresluje. A kreslí tím víc, čím se blíží svým limitům, takže pokud bych chtěl zesilovač, který přenáší pokud možno co nejlépe frekvenční rozsah do, dejme tomu, 30 kHz, tak si pořídím zesilovač, který přenáší alespoň 10 kHz, tím nehrozí, že bych ho využíval na pokraji jeho možností. V praxi velmi kvalitní zesilovače mají rozsah až do kamsi, a to jsou ještě úmyslně zapikaný na nižší hodnotě, aby to nechytalo rušení z bordelu ve vzduchu a nekmitalo to.

A proč předimenzovaný výkon? Inu, u klasického hifi mají reproduktory nižší citlivost, kterou vyměnili za jiné parametry, takže je do nich potřeba tlačit víc wattů. No ale že nám na domácí poslech i tak stačí takových 50W? Ano, to je pravda, ale pouze pokud uvažujeme střední hodnotu. Na pokrytí špiček je potřeba až desetinásobný výkon, tedy pokud neposloucháte hopityhop, který nemá přílišný dynamický rozsah, což je, jednoduše řečeno, vlastně rozdíl mezi nejtiššími a nejhlasitějšími pasážemi skladby. Obrovskou dynamiku má například vážná hudba, pokud jí tedy zrovna někdo nevydal v reedici digitálně zprasenou a na dynamice ořezanou. Pokud je to však z vinylu a nebo z kvalitního CD, je to jak slyšitelné, tak případně pro hluché měřitelné, pokud jsou tedy vidomí a vidí na obrazovku osciloskopu. Mě doma skutečně stačí zesilovač s výkonem okolo 50W, ale to proto, že mám velice citlivé reproduktory, které původně byly určeny na něco jiného, než na domácí poslech. Takže když do nich jde 10W v průměru, už mě sousedi těžce nenávidí,běžný poslech u mě probíhá na úrovni do 1W. A to jsou jen základní parametry, sledované a slyšitelné u kvalitních zesilovačů, samozřejmě za předpokladu kvalitního celého řetězce. Dalšími ne nepodstatnými parametry je například damping factor (poměr odporu zátěže k vnitřnímu odporu zesilovače, což má vliv na chování reproduktoru při nízkých frekvencích - jasně slyšitelné na basech), slew rate (tedy rychlost přeběhu, prakticky tedy schopnost reakce na změnu) atd... Tolik k tomu jen zjednodušeně pro představu, bez grafů a definic.
Spokojenej ten, kdo tohle nebude nucenej v životě řešit :ugeek:

Re: Hi-Fi aneb kvalitní poslech ke kvalitnímu pití

Napsal: pát 24. úno 2012 10:52:35
od Sudlice
Tak to asi patřím mezi ty spokojené :rofl
Ne, vážně: muziku poslouchám dost, jsem na ní závislá, ale nikdy mě nanapadlo investovat do Hi-Fi. Muziku pouštím většinou z PC krz bedny od starší věže Panasonic Sa Ak-17, nebo prostě z CD. Ze sluchátek tu mám nejlíp hrající Gembird MHP-870 a to mi stačí. Už dlouho sice sním o požízení gramofonu, ale je to jaksi až na pokraji seznamu. Zatím veškeré volné finance vkládám hlavně do fotografického koníčku.

Re: Hi-Fi aneb kvalitní poslech ke kvalitnímu pití

Napsal: pát 24. úno 2012 14:02:41
od tombik
Kazdy ma neco a verim ze ve fotkach jsi uz utopila stejne penize jako my v poslechu, nicmene na rozdíl od nás máš hmatatelne výsledky :-) :-D

Froggg hele ani jedno, mam doporučení od kamaráda co hodne fandi tesle a elektronice rozumi :-)

Re: Hi-Fi aneb kvalitní poslech ke kvalitnímu pití

Napsal: sob 25. úno 2012 0:10:35
od Froggg
S tím focením je pravda, že z toho krom požitku leze i nějáký dílko, jak jsem psal jinde, sám se taky snažím fotit a v horizontu půl roku se chci převybavit, takže si umím představit ty až nechutné investice. Ale líbí se mi, že posledí dobou dost fotí holky, pro to mám slabost :oops: A za poslední rok jsem jich poznal docela dost, co fotí i velmi slušně.

tombik: Tak to jo, každopádně autora Aldaxu si velice vážím, je to pro mě jedna z autorit v oblasti elektroniky a audia.

Re: Hi-Fi aneb kvalitní poslech ke kvalitnímu pití

Napsal: sob 25. úno 2012 0:59:50
od Slovi
Byť se nepyšním nějakou hi-fi soupravou (převážně kvůli financím a různorodostí (peněz vyžadujících) zájmů), k audiofilům se hlásím také. V případě PC používám zvukovou kartu Sound Blaster Audigy 2 ZS a k tomu sluchátka Sennheiser HD 215 nebo 2.0 reproduktory Genius SP-HF2000A a především .flac, .ape a .wmv soubory. Na cestách a na internátu pouze integrovanou kartu notebooku a výše zmíněné sluchátka.

Re: Hi-Fi aneb kvalitní poslech ke kvalitnímu pití

Napsal: sob 25. úno 2012 15:17:49
od Sudlice
Jj, focení spolkne dost peněz. Dokážu si hravě představit, jak bych do toho nacpala statisíce jen to fikne, ale je třeba se držet při zemi. :) Protože jsem až do loňského léta neměla ani zrcadlovku, zastávám názor, že dobrá fotka se dá udělat s jakýmkoliv foťákem a příslušenstvím, jenom člověk musí dokonale znát jeho možnosti a nebát se jít třeba až za ně.

Re: Hi-Fi aneb kvalitní poslech ke kvalitnímu pití

Napsal: úte 28. úno 2012 7:19:19
od tombik
Je vubec zrcadlovky treba v dobe digitalu? Jakou ma zrcadlovka vyhodu (principielne) proti kompaktu s vymenymi objektivy s primym osvitem chipu a poradnym displayem?
Froggg: Take mi byl z toho důvodu doporučen, pry jsou jeho zesilovače kvalitami zvuku srovnatelne s DPA222 coz je v hifi dnes uz temer legenda. Uz se nemuzu dockat az dorazi soucasrky a seskladame to :-)

Re: Hi-Fi aneb kvalitní poslech ke kvalitnímu pití

Napsal: úte 28. úno 2012 9:32:17
od Sudlice
tombik: na tu otázku ti moc dobře neodpovím - o kompakty s výměnnými objektivy jsem se nikdy nezajimala. Jednoduše pro mě existoval vždy obyčejný kompakt, zrcadlovka a jako mezistupeň superzoomový kompakt, s ním jsem ale moc spokojená nebyla (děsně špatná kresba). Obecně se žíká, že nejlepší obrázky dostaneš jedině ze zrcadlovky, ale podle toho co jsem poslední dobou četla, se jí kompakty s věměnným objektivem v kresbě pomalu vyrovnaly. Takže už někteří profesionálové začali takový foťáček nosit po kapsách, pro rychlé případy, kdy nestačí vytáhnout zrcadlovku z brašny. Což je výhoda hlavně ve street fotografii. Když vezmu v potaz technickou stránku - zrcadlovce chrání čip právě zrcátko, co ho chrání kompaktu při výměně objektivu?

Re: Hi-Fi aneb kvalitní poslech ke kvalitnímu pití

Napsal: úte 28. úno 2012 13:57:37
od Froggg
Hlavní problém u kompaktů s výměnným objektivem a systémem micro 4/3 vidím v tom, že mají pořád poměrně malou plochu čipu, další věc že je problém, shánět objektivy. Vím, že se dá lecos, kamarád, co fotí astrofoto, má upravenej dalekohled na to, aby mu sloužil jako objektiv, ale myslím si, že i to je ten problém. Když vezmu Canona zrcadlovku, tak na ní vždycky sedne objektiv pro Canon, které se dneska s nadsázkou válejí na každém rohu. Ale rozhodně nejsem odpůrcem kompaktů s výměnnými objektivy, taky jsem o takovém fotítku uvažoval, ale rozmyslel jsem si to.

Jinak DPA222 bych řekl, že je zvukem jinde než Aldax, ale co do kvality konstrukce je to obojí velmi kvalitní a oboje je po zvukové stránce vysoko nad komerčním průměrem. Aldax je navíc, jak já říkám, "parní", nechá si relativně dost líbit.